Eco Make 2025 – warsztaty

Warsztaty – Eco Make 2025

« wróć

Na Eco Make 2025, czyli wydarzenie poświęcone nowoczesnym trendom w projektowaniu, składa się również obszerny program edukacyjny. Będą to między innymi ćwiczenia z kolażu prowadzone przez Grupę Mosaic, zajęcia pt. „Animacja zapachu” z Wiktorią Konopczyk i Marcelem Ciałkowskim, warsztaty „Drugie życie rzeczy – znane obrazy – nowe spojrzenie” z Adą Rybką czy spacery badawcze i przygodowe z Witoldem Szwedkowskim. Wszystkie warsztaty odbywają się między 10 a 25 maja br. w Akademickim Centrum Designu.

 

  • 13 maja, godzina 10.00 (2-3 godziny) – Warsztaty i wykład na temat wykorzystania surowców odławianych z oceanów Anna Kozioł – warsztat zamknięty – tylko dla studentów Instytutu Biżuterii i Wzornictwa ASP w Łodzi (25 osób)
  • 14 maja, godzina 10.00 – Drugie życie rzeczy – znane obrazy – nowe spojrzenie – Ada Rybka – warsztat otwarty; zapisy: pkrzyczman@asp.lodz.pl
  • 17 maja – Spacer przygodowy/dyskusja – Witold Szwedkowski – warsztat otwarty; zapisy: pkrzyczman@asp.lodz.pl
  • 17-18 maja – EKSPERYMENT: KOLAŻOWY PRZEKŁAD – Jakub Horosz, Władysław Ostrowski (grupa Mosaic) – 10 osób – warsztat otwarty; zapisy: pkrzyczman@asp.lodz.pl
  • 24–25 maja – ANIMACJA ZAPACHU – Wiktoria Konopczyk, Marcel Ciałkowski – 10 osób – warsztat otwarty; zapisy: pkrzyczman@asp.lodz.pl
  • termin do ustalenia – Mozaika klimatyczna – Marta Wieszczycka z Pracowni Ekologicznej w MDK – 7-8 osób – studenci z radą programową Eco Make
  • termin do ustalenia – “Projektowanie dla wszystkich: WARSZTATY Z ZAKRESU DOSTĘPNOŚCI ARCHITEKTONICZNEJ I PROJEKTOWANIA UNIWERSALNEGO” – Blanka Przedpełska,
    Magdalena Storozenko-Polak – warsztat zamknięty – tylko dla studentów Instytutu Wzornictwa.

 

Opisy warsztatów:


Witold Szwedkowski

Spacer badawczy/prezentacja: Pierwszy warsztat (prezentacja + spacer badawczy) chcę przeprowadzić. 10 maja (sobota). Mógłby być dedykowany zaprojektowanym i spontanicznym roślinom pnącym, zarówno samoczepnym jak i na podporach, a znajdującym się na Księżym Młynie

Spacer przygodowy/ dyskusja: Drugi warsztat (dyskusja + spacer przygodowy) byłby tydzień później 17 maja (sobota). Poświęcony byłby dyni. Dzień wcześniej jest Światowy Dzień Siania Dyni w miejscach publicznych. Dynia bywa postrzegana stereotypowo: jest owocem, ale warzywem, dostrzegane są jej owoce, a walorem jest całość, przyjęło się, że jest rośliną siedliskowo wymagającą, a jest bardzo plastyczna w zakresie adaptowania się do warunków pozornie niekorzystnych, płoży się, a jest pnączem itd. itd. Czyli najpierw połamiemy stereotypy, a potem ruszymy np. na Stary Widzew z gwoździem ogrodniczym i zasobnikiem podłoża ogrodniczego, by poznawać technikę siania dyń i szukać miejsc dla nich odpowiednich


Ada Rybka

Warsztaty artystyczne, podczas których sztuka staje się przestrzenią łączenia różnych dziedzin, pokoleń i wrażliwości. Hasło „transdyscyplinarność” stanie się dla nas punktem wyjścia do twórczej pracy – sięgniemy po znane motywy malarskie, które zinterpretujemy na nowo w technice asamblażu, łączącej elementy sztuk wizualnych, designu, rzemiosła i ekologii.

W programie warsztatów:
Wprowadzenie do techniki asamblażu – poznasz podstawy tej fascynującej formy wyrazu artystycznego, która pozwala swobodnie łączyć przedmioty codziennego użytku, odpady poprodukcyjne oraz z gospodarstw domowych. Nowe spojrzenie na klasykę – stworzymy autorskie interpretacje znanego dzieła sztuki, opowiadając współczesne historie z użyciem przedmiotów z odzysku. Twórcza integracja – warsztaty sprzyjają wspólnemu działaniu osób w różnym wieku i z różnych środowisk, budując mosty poprzez kreatywność. Eksperyment i dialog – zachęcamy do odważnego łączenia sztuki z codziennością, intuicji z refleksją, tradycji z nowoczesnością. Warsztaty są otwarte dla wszystkich – nie trzeba mieć wcześniejszego doświadczenia artystycznego. Wystarczy ciekawość, chęć tworzenia i otwartość na nowe perspektywy. To spotkanie dla tych, którzy chcą odkrywać, pytać, łączyć i przekraczać granice gatunków, dziedzin i schematów.


Anna Kozioł

Warsztaty i wykład na temat wykorzystania surowców odławianych z oceanów.

Mgr inż. Anna Kozioł, absolwentka inżynierii wzornictwa przemysłowego oraz inżynierii materiałowej Politechniki Krakowskiej, szczególnie zainteresowana problemem recyklingu plastiku oceanicznego. Posiada doświadczenie jako specjalista ds. Emisji CO2 i zrównoważonego rozwoju. Aktywnie działa w organizacji Marin Recovery, która zajmuje się zbieraniem i utylizacją plastiku oceanicznego na południowym wybrzeżu Norwegii.


Wiktoria Konopczyk, Marcel Ciałkowski

Warsztaty z animacji poklatkowej z wykorzystaniem węchu
Łączenie dziedzin animacji, perfumerii i psychologii percepcji.
Uczestnicy mają stworzyć zapętlone animacje poklatkowe, bazując na skojarzeniach związanych z zapachami.
• wprowadzenie do techniki animacji poklatkowej na papierze z użyciem podświetlarek
• Praca z wybranymi próbnikami perfum
• tworzenie animacji na bazie skojarzeń z zapachami: kolor, tekstura, historia, ruch, nastrój

 

Jakub Horosz, Władysław Ostrowski

Warsztat ma charakter eksperyment badającego zależność między językiem a obrazem, znaczeniem a interpretacją.
I. Uczestnik ma za zadanie ułożyć krótkie anonimowe zdanie (5-10 słów) używając liter wyciętych z gazet. Zdanie może być poetyckie, absurdalne, konkretne, otwarte. Zależy to od uczestnika.
II. Każdy uczestnik losuje zdanie ułożone przez kogoś innego.
III. Uczestnik tworzy swoją interpretację wizualną podanego zdania.
Podczas warsztatów chcemy, aby nie powstawały dosłowne ilustracje zdań. Chcemy, aby uczestnicy eksperymentowali ze słowem i konstrukcją wypowiedzi i aby nauczyli się szerzej interpretować znaczenie słów w przełożeniu na język kolażu.


Marta Wieszczycka

To warsztat trwający ok.3-4 godziny, podzielony na trzy części: naukową, kreatywną i dyskusyjną. Mozaiką jest gra dydaktyczna wyjaśniająca przyczyny i skutki zmian klimatu, wymyślona przez francuskiego naukowca Cédrica Ringenbacha w 2015 roku.
Przybliża trudne kwestie, mobilizuje do rozmowy i działania. Opiera się na faktach, które pochodzą z raportów przygotowanych przez naukowców z IPPC - rzetelna i aktualna wiedza.
Angażuje grupę, której wspólnym celem jest ułożenie 42 kart.
Jest dla każdego, kto chce lub musi orientować się w zasadach zrównoważonego rozwoju
Mozaika ma na celu nie tylko przekazanie wiedzy na temat zmian klimatycznych, ale przede wszystkim zilustrować wzajemne zależności.