finisaż wystawy SMUTN* LEPSZEGO ŚWIATA NIE ZBUDUJĘ – Festiwal Łódź Wielu Kultur

Finisaż SMUTN* LEPSZEGO ŚWIATA NIE ZBUDUJĘ – Festiwal Łódź Wielu Kultur

« wróć

11 października o godz. 18:00 odbędzie się uroczysty finisaż wystawy Agaty Zbylut SMUTN* LEPSZEGO ŚWIATA NIE ZBUDUJĘ – wraz z oprowadzaniem autorskim, spotkaniem z artystką oraz performansami Pawła Kaźmierowskiego i Natalii Sary Skorupy. Podczas finisażu zapraszamy chętne osoby do nagrania krótkich wypowiedzi o tym, czym jest dla nich queer. Materiał ten zostanie wykorzystany w dalszych odsłonach projektu NAJPIĘKNIEJSZE WARSZAWIANKI TO PRZYJEZDNE.”. Wydarzenie jest częścią Festiwalu Łódź Wielu Kultur.

 

18:00 – otwarcie finisażu / Agnieszka Wojciechowska-Sej Dyrektorka Akademickiego Centrum Designu, przedstawiciele z Festiwalu, Magdalena Komborska-Łączna kuratorka wystawy.
18:15 – autorskie oprowadzanie po wystawie i spotkanie z artystką, nagrania krótkich wypowiedzi do filmu „Najpiękniejsze warszawianki to przyjezdne” / Agata Zbylut, prezentacja performance „Tomarrow beagin todaay” Natalii Sary Skorupy.
19.15 – spotkanie z Pawłem Kaźmierowskim, prezentacja performance „Childhood Dreams Unleashed”.

 

⁂ „Tomarrow beagin todaay”, Natalia Sara Skorupa, 2023

Performance opiera się na repetycji i dekonstrukcji celebracji śpiewania hymnu. Zamiast powagi i sakralizacji patriotycznej czynności, dokonuje prezentacji prawdziwego podejścia ludzi do hymnu, który kojarzy się z wszystkimi przymusowymi obrzędami w szkołach i przedszkolach jako pierwszy punkt szerzenia patriotyzmu. Korzystając z redefinicji patologicznej tożsamości współczesnego patrioty, dekonstruuje flagę narodową uwzględniając w niej osoby Queerowe, które nie są brane pod uwagę w tego typu celebracjach. Obecnie większość ludzi nie zna na pamięć całości hymnu, stąd trzecia sekwencja podważa racjonalność przedawnionych słów zawartych w hymnie narodowym.

⁂ „Spełnienie dziecięcych marzeń” / „Childhood Dreams Unleashed”, Paweł Kaźmierowski, 2024

Kolekcja „Spełnienie dziecięcych marzeń” będzie celebracją stłamszonych fascynacji z dzieciństwa, przekształconych w nowoczesną formę. Będzie to hołd dla mojej dziecięcej kreatywności, której środowisko nie pozwalało mi wyrażać. Kolekcja jest pewnego rodzaju formą pochylenia się nad sobą sprzed lat, daniem sobie uwagi i docenieniem ówczesnych zainteresowań. Inspiracją będą dla mnie moje ulubione motywy w dzieciństwie: syreny, wróżki Winx i lalki Bratz i Monster High. Chce je zinterpretować z perspektywy projektanta i stworzyć artystyczną nowoczesną interpretację wymienionych motywów. Osoby socjalizowane jako mężczyźni są bardzo często ograniczani w swojej ekspresji. Są zmuszani do wpisywania się w określone normy, mają bardzo ograniczony zakres tematów, którymi mogą się interesować. Estetyka narzucana chłopcom to: prostota, szarość.

Kolekcja ma za zadanie dać możliwość temu ograniczanemu, zmuszanemu do korzystania wyłącznie z minimalistycznej, szarej estetyki chłopcu, wyżyć się kreatywnie i spełnić tym samym dziecięce marzenia o funkcjonowaniu w innej rzeczywistości. Chcę pokazać, że te dziecięce fascynacje mogą być źródłem nie tylko nostalgii, ale również inspiracji dla dorosłych. Dodatkowo chciałbym poddać wątpliwości społeczne wyobrażenia o tym, jacy mają być chłopcy i dziewczynki i podkreślić istotę swobodnej ekspresji.

 

SMUTN* LEPSZEGO ŚWIATA NIE ZBUDUJĘ w Akademickim Centrum Designu to dragqueenowa wystawa znanej artystki wizualnej Agaty Zbylut. Wystawa bezpośrednio odwołuje się do drag queen Kim Lee. Tym samym stojące za tym wydarzeniem Akademickie Centrum Designu, czyli instytucja scalająca sztukę i design, wdraża działania interdyscyplinarne – włączające twórców niezależnych również należących do mniejszości kulturowych jak drag queen – i jednocześnie nawiązuje do historii robotnic, włókniarek.
 
W tzw. Imperium Scheiblera – na którego terenach znajduje się dziś budynek ACD – oprócz oferty ciężkiej pracy zapewniano zaplecze socjalne, medyczne i ekonomiczne, gwarantując mieszkania, szkoły i przedszkola dla dzieci oraz młodzieży. Niektórym kobietom pod koniec XIX w. zdarzało się zatem mieć wybór. Te, które zdecydowały się na pracę, mogły w jakiś sposób wyzwolić się z upodmiotowienia, przypisanej społecznej roli, by podjąć walkę z nasilającymi się różnicami klasowymi i tożsamościowymi. W taki sposób stawały się poniekąd kreatorkami własnej mikrohistorii, a raczej herstorii.
 
Autor*: Agata Zbylut, Anna Bielawska, Piotr Michalski, Natalia Sara Skorupa, Kamil Winnicki

Kuratorka: Magdalena Komborska-Łączna
 
Termin wystawy:
13.09 – 16.10.2024 r.
 
Wernisaż:
13 września, godz. 18.00 – z oprowadzaniem autorskim, performansem Ani Bielawskiej i koncertem organowym Piotra Cholewy.
 
Finisaż:
11 października, godz. 18.00 – z oprowadzaniem autorskim, spotkaniem z artystką oraz performansami Pawła Kaźmierowskiego i Natalii Sary Skorupy. Podczas finisażu zapraszamy chętne osoby do nagrania krótkich wypowiedzi o tym, czym jest dla nich jest drag. Materiał ten zostanie wykorzystany w dalszych odsłonach projektu NAJPIĘKNIEJSZE WARSZAWIANKI TO PRZYJEZDNE.
 
WSTĘP WOLNY
 
Miejsce:

P0_Akademickie Centrum Designu
ul. Księży Młyn 13/15, Łódź

PROGRAM FESTIWALU ŁÓDŹ WIELU KULTUR